Ställningar under förlossningen

stallning

Varje kvinna ska vara fri att föda sitt barn i den ställning hon själv föredrar. Vilken ställning som är bäst förändras ofta under förlossningens gång. Lyssna på din kropp och våga känna efter vad som känns bäst för dig. Var inte i samma ställning mer än cirka 30–40 minuter.

– Min erfarenhet som barnmorska är att upprätta ställningar ger snabbare och bättre födande. De flesta kvinnor upplever mer styrka, kontroll och koncentration över födandet då, säger Gudrun Abascal.

Under den aktiva fasen är stående ställningar bra. Häng mot säng, gåstol, din partner eller vad som helst så slappnar musklerna kring bäckenet av. Lägg tyngden på överkroppen så kan nederdelen slappna av och barnet lättare tränga ner. Stå lätt bredbent och böj på knäna, ha lite tyngd på fötterna. Försök att hitta ställningar som du kan vila och samla kraft i. Be gärna både barnmorskan och din partner om förslag och hjälp om det känns rätt.

Knästående fungerar antingen på golvet eller i förlossningssängen med ryggdelen uppfälld. Kanske med en saccosäck som stöd för magen under den aktiva fasen. Försök att inte spänna låren och knäna. Knästående i utdrivningsskedet är också vanligt.

I slutet av den aktiva fasen och i början av utdrivningsskedet är huksittande en bra ställning. När du sitter på huk får bäckenet störst utrymme och bäckenbotten gör minst motstånd. Sitt med stjärten så långt ner som möjligt och hela foten i golvet. Antingen mellan din sittande partners ben eller på en förlossningspall. Luta dig bakåt och

I förlossningssängen kan du halvsitta med sängens ryggdel uppfälld. Med uppdragna knän vidgas bäckenet. Försök slappna av.

Att ligga på sidan är betydligt bättre än att föda på rygg. Många kvinnor upplever det bättre, både fysiskt och psykiskt, än att ligga på rygg. Du kan också föda på knä eller stående på alla fyra.