Hälsosamt gravid – mat, rörelse och vila

HalsosamtGravid

Låt graviditeten bli en naturlig start på ett sundare liv. Fredrik Paulún – näringsfysiolog, författare och föreläsare tipsar hur du kan tänka och göra.

Text: Malin Juell-Skielse

Hälsosam mat
Många gravida varken kan, eller vill, äta som vanligt. Ibland mår man illa av vissa saker under graviditeten, medan man är jättesugen på andra. En del livsmedel ska man också undvika av hälsoskäl. Många blir sugna på att småäta och ofta hjälper det också mot illamående.
– Tänk bara på vad du äter. När du ändå äter annorlunda så skapa positiva vanor, säger Fredrik Paulún. Stabilt blodsocker på en bra nivå minskar godissuget. Ät frukost, lunch, middag och tre nyttiga mellanmål.
– Frukt, nötter eller rågbröd med kalkon och tomat är utmärkta mellanmål. Mesta möjliga järn, antioxidanter och folsyra tillgodogör du dig genom att äta så obehandlade råvaror som möjligt. Hel frukt är bättre än jos. Hjälp hjärnan genom att äta fisk och skaldjur tre gånger i veckan. – Människans hjärna är beroende av Omega3-fetter som bara finns i fisk och skaldjur, eller i fiskolja och kapslar. Välj fisk och skaldjur från Nordatlanten eller odlingar så slipper du lägga listan med olämpliga fiskar på minnet.

Stärkande rörelse
Att vara gravid och föda barn är en stor ansträngning för kroppen. Se det som ett träningspass! – I snitt har de flesta 1,5 kilo mer muskler och en starkare kropp sex månader senare. Precis som inför andra fysiska prestationer gäller det att äta bra och stärka kroppen. Simning, vattengympa, gravidyoga och långpromenader är utmärkta träningsformer. Eftersom hormonet relaxin gör dina leder mjukare är det viktigt att inte sträcka ut för mycket i rörelserna.

En halvtimmes promenad om dagen ger bättre kondition samt lägre och jämnare blodsocker, vilket i sin tur kan minska risken för graviditetsdiabetes. Du kan också fortsätta med din vanliga träning, men efter tredje månaden bör du undvika träning med mycket hopp, inte träna i ryggliggande eller stillastående eftersom det ger onödig belastning på bäckenet. Du ska inte heller utsätta dig för risken att falla eller få slag mot magen.

Toppform med vila
En bra förlossning förutsätter en utvilad föderska. Många känner sig också tröttare under graviditeten.
– Anpassa dig till hur kroppen mår och ta det lite lugnt. På vintern är vi stillsammare och på våren piggare; under graviditeten tröttare och sedan
piggare. Under graviditeten frigör kroppen fler fettceller. Därför är det lätt att gå upp i vikt. Men ökar du mer än ett kilo i veckan måste du äta nyttigare eller röra på dig mer. Kontrollera också hos MVC att du inte samlar vatten i kroppen.

Källa: Allt för föräldrar, Paulun

Ämnen i artikeln
, ,