Bebisens sömn och nattrutiner

I magens mörker sov bebisen när den hade lust. Under första halvåret anpassar den sig långsamt till resten av familjen, för att till slut sova hela natten.

Efter förlossningen är många barn vakna ett tag medan andra somnar direkt. De första dagarna sover många bebisar timmar i sträck. För nyfödda har ett stort sömnbehov, liksom nyblivna föräldrar. Så bli inte förvånade om ni sover större delen av er första tid tillsammans. De första två månaderna är anpassningens tid. Bebisen sover oregelbundet och korta stunder i taget. Ofta kan ni känna igen sömnmönstret från när barnet låg i magen. Många barn vaknar av hunger, äter och somnar om igen. Vissa har längre vakenperioder och sover sammanhängande redan från början. Åter andra sover inte alls några sexton timmar per dygn. Oavsett hur ert barn sover är det inget att oroa sig för – en mätt och nöjd bebis sover så mycket som den behöver.

Tydliga nattrutiner
Det kan vara klokt att redan från början låta skillnaden mellan dag och natt framträda tydligt för barnet. Ni kan också skapa rutiner kring nattsömnen, som pyjamas, vaggvisa eller speldosa som bara används vid nattsömnen. De flesta spädbarn vaknar på natten, ofta för att de är hungriga men ibland utan någon direkt orsak. Känner de igen sin trygga omgivning så somnar de ofta om av sig själva. Självklart ska ett hungrigt barn få mat, men prata så litet som möjligt och byt inte blöja i onödan. Då lär sig barnet att nattmålen bara ger mat och inte lekfullt sällskap. Sällskap finns det massor av tillfällen till på dagen. De rutiner som ni nu långsamt bygger upp kommer troligen att följa er under lång tid framöver. Barnet lär sig hur det ska vara, så tänk igenom hur ni vill ha det. Självklart går det att ändra på rutinerna, men de flesta barn är vanedjur och ändrar inte vanorna så lätt.

Tryggare kan ingen vara
Små nyfödda tycker om att sova trångt och ombonat. En spjälsäng kan kännas ödslig för den som är van vid livmoderns mörka värme. Svep in bebisen i en mjuk bomullsfilt och bulla upp med täcken och kuddar runt omkring den lilla. Rummet får gärna vara svalt, men tänk på att nyfödda lätt blir kalla om fötterna. Barn ska sova på rygg eftersom det påtagligt minskar risken för plötslig spädbarnsdöd, men ni kan också prova sidoläge. Många undrar om egen säng eller samsovning är bäst för barnet. Det finns inget färdigt svar utan det är upp till var och en. För barnet är det naturligt att sova med sin mamma och vakna till då och då för att amma. Så lever man i flera andra kulturer och det sömnsättet kan ofta fungera bra även i vår kultur. Det finns anledning att pröva det, eftersom det har fördelar. En fördel är att det stimulerar amningen. En annan att det kan vara njutbart för bägge parter. Men om ni sover bättre utan barn i sängen ska ni göra det. Om ni från början vänjer barnet vid att sova själv söker det också trygghet hos sig självt när det vaknar på natten. En del barn sover bäst i egen säng redan från början.

Sova hela natten
Efter tre-fyra månader börjar barnets sömnrytm visa sig. En del sover mycket och länge; kanske hela nätter och upp till 15 timmar om dygnet. Andra barn sover mindre och i kortare perioder. Vid tre-fyra månader vaknar inte barnet längre av hunger. Däremot kan det vakna av associationer till hunger, till exempel om bebisen somnar vid bröstet. Inte heller drömmar väcker barnet. Vid sex månader sover en del barn hela natten. Bebisen kan börja sova över ett mål eller gradvis vakna senare. Om barnet fortfarande vaknar för nattmål kan det vara värt att se över komplement till mjölken. Förutsatt att barnet får ordentligt med mat på dagen behöver det, ur näringssynpunkt, inte äta på natten.

Vila för liten och stor 
Störd och otillräcklig nattsömn är vardagsmat för de allra flesta småbarnsföräldrar. Även barn som sover gott om nätterna kan periodvis ha orolig sömn. Lösningen på oroliga nätter är oftast densamma: barnet lär sig att somna in under samma förhållanden som kommer att råda under natten. Det innebär att de måste lära sig att somna utan hjälp. Utan närvarande förälder, bröst och utan napp som under djupsömnen åker ur munnen. När barnet under den ytliga sömnen inte känner förälderns närvaro eller nappen i munnen, slår varningssystemet på – något har ändrats. Istället får en nalle, gosefilt och att det vanliga täcket är på plats, ge barnet den trygghet som behövs för att det ska kunna somna om av sig självt. Är ni två föräldrar så turas om att ta hand om barnet på nätterna. Eller be någon närstående sova över en natt. Det viktigaste är att du sover bra när du väl sover, även om du inte sover hela natten. Enligt docent Mats Gillberg på Karolinska Institutet sover många föräldrar lätt eftersom de ligger på vakt och väntar på att barnet ska vakna. Fram till ett år sover de flesta barn två gånger på dagen – en på förmiddagen och en på eftermiddagen. Det är stunder att ta vara på för egen räkning; när bebisen sover middag finns tid för vila.

Somna sött – några knep

Lugna kvällar: Under kvällen är en del bebisar pigga, men efter en dag fulla intryck behövs lugn och ro. I värsta fall kan barnet bli övertrött och få svårt att somna av den anledningen. Är barnet mätt och belåtet somnar det – och somnar om – utan större problem även om det tar en stund. Tar välmenande föräldrar upp barnet så fort det gnyr eller rör på sig blir insomningen störd. Ett barn med mycket oregelbunden sömn eller kolik kan behöva extra hjälp. Stöd och råd finns hos BVC.

Vid bröstet: Många bebisar somnar helst vid bröstet efter sista kvällsmålet och sover sedan vidare i sängen. Har barnet ett stort sugbehov kan det vara värt att pröva napp när amningen är etablerad. I längden blir det tröttsamt för mamma att agera napp.

Stilla sång: Lugn musik från bandspelare eller speldosa är rogivande. Men förälderns röst är nog barnets favorit – sjung vaggvisor!

Bära och vagga: Vagga eller gunga barnet till sömn. Vaggan eller vagnen fungerar utmärkt när barnet är litet, eller sätt vaggfötter på spjälsängen. Många barn somnar också gärna i bärsjal eller bärsele

 

Källa: minbebis.com, Karolinska institutet