15 vanliga gravidbesvär – och möjliga lösningar

Det händer absolut saker i kroppen när du är gravid. Förutom det uppenbara i att ett barn växer fram så finns många saker som kan påverkas. Här är 15 vanliga besvär som gravida kan uppleva och möjliga sätt att bota och lindra. Tänk på att alla gravida har olika förutsättningar. För kost- och hälsoråd anpassade för just dig – tala med din MVC!

Foglossning
Fogarna luckras upp och ligamenten blir mjukare så att barnet ska kunna födas fram. Det kan kännas ordentligt.
Kan hjälpa: Att hålla samman benen, även när du sover, och undvik trappor.
Värt att pröva: Speciell vattengympa, yoga, akupunktur, tens, bäckenbälte, kryckor.

Förstoppning
Beror på att tarmarna får sämre blodgenomströmning och jobbar långsammare.
Kan hjälpa: Drick mycket vatten, ät fiber-rik mat och rör på dig.
Värt att pröva: Färsk och torkad frukt som katrinplommon, kiwi, krossad ananas samt produkter med Proviva.

Halsbränna
Graviditetshormonerna gör magmunnen slapp så att magsyra lätt kan tränga upp i strupen.
Kan hjälpa: Undvik citrusfrukter, jos, kolsyrade drycker och kaffe samt fet, stark och rökt mat.
Värt att pröva: Filmjölk, yoghurt och annan mat som neutraliserar syran. Fråga barnmorska eller Apotek om lämpligt
receptfritt preparat.

Hemorrojder
Åderbråck i ändtarmen som kan göra ont, blöda och klia. Uppkommer efter upprepade förstoppningar när livmodern trycker på tarmarna samtidigt som blodvolymen i kroppen ökat.
Kan hjälpa: Drick mycket vatten och undvik förstoppning.
Värt att pröva: Varma bad. Fråga också barnmorska eller Apotek.

Illamående
En del mår ”bara” illa, andra kräks flera gånger varje dag. För många ger det med sig efter första trimestern. Beror på den ökade mängden östrogen i kroppen.
Kan hjälpa: Ät lite och ofta och gärna långsamt. Om du äter järntabletter så ta dem i samband med måltid.
Värt att pröva: Akupunktur, vila. Fråga barnmorska eller Apotek om lämpligt receptfritt preparat, t ex åksjukepiller.

Järnbrist
I mitten av graviditeten kan extra järn behövas. Av blodbrist blir man trött, kraftlös och får bleka slemhinnor.
Kan hjälpa: Ät mer kött, blodpudding, ärtor, fullkornsbröd och gröna grönsaker. Bruna bönor, torkade sojabönor, torkade aprikoser, vetekli, mandlar och hasselnötter. Dricka c-vitaminrikt till maten eller ät en frukt.
Värt att pröva: Järntabletter

Kissnödighet
Vätskemängden i kroppen ökar, njurarna är effektivare än vanligt. Livmoderns ökade tryck på urinblåsan gör dig också kissnödigare.
Kan hjälpa: Luta dig framåt när du kissar så töms blåsan bättre.
Värt att pröva: Drick inget precis före sänggående.

Klåda
Uppstår ofta på magen, händerna eller fötterna. Beror på att huden tänjs ut. Klåda över hela kroppen – kan vara ett tecken på att levern inte orkar med den ökade belastningen som uppstår under graviditeten. Då måste dina levervärden övervakas extra.
Kan hjälpa: Vid begränsad klåda, smörj in det kliande partiet med hudkräm eller salva.
Ett måste: Berätta alltid för barnmorskan om du har mycket klåda, förhöjda levervärden bör övervakas.

Nästäppa
Näsans slemhinnor är svullna till följd av den ökade blodmängden.
Kan hjälpa: Droppa koksaltlösning i näsan och sov med huvudet högt.
Värt att pröva: Näsdroppar, men överdosera inte eftersom det förvärrar besvären.

Strimmor
Strimmor över mage, bröst och skinkor som beror på hormoner och på att underhudsväven brister och huden tänjs ut. Oklart om det går att förebygga eller om det är ärftligt.

Synen
En del gravida upplever att de ser sämre. Det beror ofta på mer vätska i kroppen och brukar rätta till sig efter förlossningen.
Måste göras: Prata med barnmorskan eftersom suddig syn kan vara ett tecken på havandeskapsförgiftning.

Tungt att andas
Hormonerna gör att området runt luftstrupen svullnar och livmodern trycker mot lungorna. Obehagligt, men inte farligt.
Kan hjälpa: Upprätt hållning som ger lungorna maximalt med plats.
Värt att pröva: Yoga, pilates och annan fysisk aktivitet som sträcker ut kroppen.

Vatten i kroppen
Beror på att mer vätska bildas i kroppen. Överskottet samlas ofta i benen, framför allt på kvällarna.
Kan hjälpa: Rör på dig och sitt gärna med benen högt.
Värt att pröva: Höj fotändan på sängen med hjälp av böcker eller telefonkataloger.

Yrsel
I början av graviditeten beror det på den sänkta blodsockerhalten, i mitten och slutet på den ökade blodvolymen som kan sänka blodtrycket. Det kan också bero på lågt blodvärde.
Kan hjälpa: Undvik kvalmiga syrefattiga miljöer. Res dig inte häftigt och luta dig framåt när du blir yr.
Värt att pröva: Håll en jämn blodsockerhalt över dagen. Fråga barnmorskan om det inte går över – beskriv din yrsel så att du får rätt hjälp.

Åderbråck
Ådrorna på ben och i underliv vidgas. Det orsakas av tryck från den växande livmodern och att ådrornas vävnader blir slappare. En del åderbråck försvinner efter
förlossningen medan andra blir kvar.
Värt att pröva: Kompressionsstrumpor. Finns på Apotek och i sjukvårdsaffärer.

Ämnen i artikeln